26 november 2010 – ervaringsverslag
De dag begon om 9:30 uur met een kop koffie en thee in Nijmegen. Onder de deelnemers waren dertien middelbare school docenten en, misschien nog wel interessanter, zeven middelbare school leerlingen1. De leerlingen waren 15 of 16 jaar oud en kwamen van twee verschillende middelbare scholen. Ze namen vrijwillig deel aan de training.
Na een kort welkomstwoord van Hienke gaf Wigard Kloosterman van de onderzoeksgroep Cuppen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht een zeer begrijpelijke presentatie over zijn onderzoek naar een zeldzame genetische aandoening waarbij mutaties de chromosomale structuur beïnvloeden. Met behulp van bioinformatica tools konden de deelnemers een aantal stappen van Wigards onderzoek doorlopen.
Vervolgens presenteerden Dirk Jan en Hienke hun ontwikkelde navigatietool: NAVIGENE. Deze tool leidt docenten door de vele tools en databases die in de bioinformatica worden gebruikt.
Deelnemers konden kort oefenen met deze tool door te werken aan twee case studies. Eén casus betrof de structuur van het menselijke dectine-eiwit, zichtbaar gemaakt door 3D-visualisatiesoftware YASARA. De andere casus richtte zich op een fylogenetische boom op basis van de aminozuursequentie van insuline in verschillende organismen.
Na de lunch vormden de deelnemers kleine gecombineerde docent-studentengroepen en bereidden ze hun eigen schoolopdracht over bio-informatica voor. Docenten droegen hun kennis over het onderwerp bij, aangevuld met de computervaardigheden en specifieke interesses van de studenten. De groepen bedachten opstellingen voor opdrachten over de activering van pepsinogeen en over een fylogenetische boom op basis van een eiwit dat betrokken is bij endosymbiose.
Na een drankje en hapjes konden de deelnemers terugkijken op een intensieve maar bevredigende dag vol bio-informatica.
Een groot succes
Zowel de docenten als de studenten vonden de training erg zinvol en waardevol. Studenten zagen niet direct het nut van de inhoud in hun persoonlijke leven, maar ze gaven aan dat ze het zouden kunnen gebruiken in hun afstudeerscriptie. Docenten waren erg enthousiast over de toegankelijkheid van bio-informatica via NAVIGENE. Ze vonden de tool erg nuttig en een docent zei zelfs: “De NAVIGENE is wat ik zocht”.
Tijdens de evaluatie gaven alle docenten aan dat ze van plan waren om bioinformatica in hun lessen te gebruiken.
- Docent-deelnemers kwamen van zeven Nederlandse scholen in Arnhem, Doorn, Druten, Nijmegen, Sittard en Waalwijk