Bioinformatica@Nederlandse Hogescholen

NBIC is voorzitter van LOBIN, het netwerk van bacheloropleidingen bioinformatica aan Nederlandse Hogescholen (UAS). LOBIN-activiteiten omvatten uitwisseling van curriculuminformatie, gezamenlijke promotie van bioinformatica onder studenten en lerarentrainingen.

Wat?
Waarom?
Waar?
Hoe?
Ervaringen tot nu toe
Contactgegevens

Wat?

Sinds 2002 bieden Nederlandse Hogescholen (HBO) een voltijdse, 4-jarige bioinformaticaopleiding aan. De specifieke kwalificaties van de opleiding zijn te vinden op www.appliedscience.nl (Nederlands), de website van het domein Applied Sciences. Ongeveer zeventig studenten schrijven zich jaarlijks in voor de drie UAS-bioinformaticaopleidingen. Om die aantallen te vergroten, zijn public relations en counseling speerpunten geworden.

Naar boven

Waarom?

Het belang van bioinformatica in de levenswetenschappen en het biomedische onderzoek zal de komende jaren aanzienlijk toenemen. De opleiding bioinformatica is gestart om de verwachte arbeidsmarkt te voorzien van ‘e-lab’ of bioinformatica technici. De e-lab assistent is actief in een biotechnologische/biomedische onderzoeksomgeving. Hij of zij behandelt de stortvloed aan biologische data, helpt bij het automatiseren van analyses, voert geautomatiseerde analyses uit en draagt ​​bij aan de ontwikkeling van nieuwe analyses en interpretatiemethoden.

Naar boven

Waar?

UAS opleidingen in Bioinformatica worden aangeboden in Leiden, Groningen en Nijmegen. Daarnaast bieden enkele andere UAS 1-jarige specialisatiecursussen in bioinformatica aan. Alle betrokken UAS zijn georganiseerd in LOBIN en UAS Bioinformatics is vertegenwoordigd in verschillende NBIC-commissies.

Naar boven

Hoe?

UAS bioinformatica loopt parallel aan de gevestigde opleidingsprogramma’s voor laboratoriumassistenten of technici voor ‘wet lab’ onderzoeksomgevingen. De bioinformatica curricula hebben de gebruikelijke laboratoriumpipet vervangen door een computermuis in een Linux-omgeving. Vanaf dag één worden studenten geconfronteerd met de uitdagende en aantrekkelijke mix van life sciences (waaronder moleculaire biologie, genetica en microbiologie), informatica (waaronder programmeren, scripting, databasetechnologie en webtechnologie) en ondersteunende cursussen (statistiek, scheikunde, rapporteren, presenteren, enzovoort). Hierdoor ervaart en weet de e-labassistent veel meer over biologie dan een gewone informaticus – en veel meer over informatica dan een bioloog. De curricula zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met het relevante werkveld, rekening houdend met de wensen van toekomstige werkgevers. UAS-studenten lopen zes maanden stage (Nederlands: stage) en voltooien een zes maanden durend afstudeerproject (Nederlands: afstudeerproject) in geschikte bioinformatica-onderzoeksomgevingen. UAS Bioinformatics streeft ernaar om voornamelijk te werken met zowel echte als echte data. Daarom is het mogelijk – en bovendien zeer wenselijk/aanbevolen – voor het werkveld of een toekomstige werkplek om contact op te nemen met een UAS, om exploratieve data-analyses te bespreken als onderdeel van de doorlopende opleiding van toekomstige e-labassistenten.

Naar boven

Ervaringen tot nu toe

Begeleiders van UAS bioinformatica studenten ervaren over het algemeen dat deze studenten een substantiële bijdrage kunnen leveren aan hun onderzoek vanwege hun programmeervaardigheden en geautomatiseerde data-analyses. Tot nu toe zijn er ongeveer veertig studenten afgestudeerd als Bachelor of Applied Science (B AS). Velen hebben een baan gevonden als e-lab assistent in bedrijven, op universiteiten, in ziekenhuizen of bij onderzoeksinstituten in binnen- en buitenland. Heel wat afgestudeerden hebben ervoor gekozen om door te studeren en hebben zich ingeschreven voor verschillende masteropleidingen.

Naar boven

Contactgegevens

Dr. Celia van Gelder, celia.van.gelder@nbic.nl
Projectleider Onderwijs NBIC & Voorzitter LOBIN

Dr. Marja Krosenbrink, krosenbrink.m@hsleiden.nl
Docent bioinformatica & Secretaris LOBIN
Hogeschool Leiden

Naar boven