Bioinformatics@school studententeam

Hieronder vindt u een lijst met docenten van de bioinformatica-cursus. De docenten zijn (universitaire) studenten die scholen bezoeken en middelbare scholieren via een interactief praktijkprogramma kennis laten maken met het vakgebied bioinformatica.

Hienke Sminia

Coördinator bioinformatics@school (BioWise)
hienke.sminia@nbic.nl
tel: +31 24 3619501

Judith Rotink

“Ik ben een student natuurwetenschappen en geschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Mijn specialisatie is biochemie en wetenschapscommunicatie. Daarnaast heb ik deelgenomen aan verschillende bèta-opleidingen. Onderwijs is een vorm van wetenschapscommunicatie die ik erg leuk vind. Na vijf jaar geef ik nog steeds met veel plezier bioinformaticalessen op middelbare scholen.”

Vera van Berlo

“Ik ben een vierdejaars biologiestudent aan de Radboud Universiteit. Hoewel ik niet gespecialiseerd ben in bioinformatica, vind ik het wel leuk om studenten kennis te laten maken met dit opkomende onderzoeksgebied, omdat het een brug vormt tussen meerdere disciplines waar de studenten al bekend mee zijn. Dit soort practica geven ze meer inzicht in hun toekomstige studie- en werkgerelateerde mogelijkheden. Bovendien gaf deze bijbaan mij de kans om erachter te komen of onderwijs “mijn ding” is en het motiveert mij om mijn communicatievaardigheden te verbeteren.”

Tjeerd van Dijk

“Ik ben sinds februari 2011 betrokken bij DNA-labs op de weg. Wat ik het leukste vind aan dit project is de diversiteit van het werk, want geen enkele klas is hetzelfde. Bovendien heeft deze baan mijn kennis van het Nederlandse snelwegenstelsel enorm vergroot, omdat ik scholen heb bezocht van Sittard tot Delfzijl. Omdat ik een masterstudent Molecular Life Sciences (MLS) ben, heb ik meerdere Bioinformatica-cursussen gevolgd tijdens zowel de bachelor- als de masterfase, wat ervoor zorgt dat ik veel Bioinformatica-achtergrond heb.”

Gitte Bunthof

“In 2007 begon ik met mijn studie Moleculaire Levenswetenschappen. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat mijn interesses verschoven van labwerk naar het promoten van bètawetenschap bij middelbare scholieren. Toen ik hoorde dat er een practicum was voor middelbare scholieren en dat het mogelijk was om daar te werken, dacht ik: dat is een baan die perfect bij mij past. Tijdens de vele practica ontdekte ik hoe fijn het is als leerlingen begrijpen wat je uitlegt. Iedere keer verlaat ik scholen met een fijn gevoel dat leerlingen iets nieuws hebben geleerd en dat ze zich meer bewust zijn van de structuur van eiwitten.”

Jojanneke Voorhoeve

“Ik ben in 2010 begonnen met de studie Biologie in Nijmegen. Na anderhalf jaar verplichte vakken kun je differentiatievakken in verschillende richtingen kiezen. Ik wilde neurowetenschapper worden, maar tijdens mijn bachelor ontdekte ik dat Biologie zoveel meer interessante dingen heeft, bijvoorbeeld bioinformatica! Ik merkte dat alle Biologie-gebieden IT nodig hebben, en dat moderne Biologie bioinformatica nodig heeft voor nieuwe ontwikkelingen. Zoals elke andere student is mijn maand meestal langer dan ik kan betalen, dus ik heb een baan. Gelukkig heb ik er een gevonden die leuk is om te doen: DNA-labs on the road! Dit verbetert niet alleen mijn eigen vaardigheden, het is ook leuk om te zien dat andere mensen informatie aan elkaar linken. Ik vind het zelfs zo leuk dat ik heroverweeg om onderzoeker te worden!”

Thomas Vijverbeg

“Mijn naam is Thomas Vijverberg. Ik zit in mijn tweede jaar scheikunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik ben in december 2012 lid geworden van Bioinformatics@school. Dit project is een geweldige manier om niet alleen jezelf te ontwikkelen, maar ook om middelbare scholieren te onderwijzen. Het Bioinformatics@school-project is een fascinerende manier om middelbare scholieren in contact te brengen met modern onderzoek!”